KM_05_58

Aflevering 58 – 29 lamashan 4714

We staan bij de wijnmakerij, het is een half ingestort gebouwtje, en daarnaast zien we een half overwoekerde grot ingang. We controleren de ingang even, maar er is niets bijzonders te zien. We gaan eerst het gebouw in en zien alleen maar troep liggen van wat ooit de wijnmakerij geweest is. Zo te zien is er in geen tijd iemand binnen geweest. We gaan naar de grot ingang. Catori vliegt voorop en gaat naar binnen. De tunnel gaat rechtuit de heuvel in. Hij is wel hier en daar verbreed maar het is zoals we kunnen zien, een natuurlijke tunnel. Er zitten wel zijgangetjes in met daarin wat tonnen en gereedschap wat er vervallen uitziet. Het zijn min of meer opslagplaatsen. We gaan weer verder en nadat we een zestal zijtunnels gezien hebben, zijn deze niet meer aanwezig. Catori gaat verder voorop. Ze ziet verderop een verlichte grot. Als ze naar binnen kijkt ziet ze een bruggetje over een riviertje heen dat naar een eilandje gaat. Her en der zitten er lichtpuntjes in de muur, waarmee het eilandje verlicht wordt. Midden in het eilandje ziet Catori een poel. Het lijkt op de plek waar we naar op zoek zijn, Catori loopt naar de brug. Het water is niet helder, maar het lijkt wel licht te geven. Ze wenkt ons. Er hangt hier een flinke hoeveelheid  arcane nature, en bij de poel hangt een lingering arcanature. Er is al in geen twee jaar iemand hier meer geweest. We gaan nu allemaal de brug over. We zien tussen de stalagmieten wat tonnen en wijnvaten staan. Catori neemt een slok uit de rivier en merkt dat het gewoon water is.  We staan te overleggen als we langzaam wat gehuil horen.  Het komt ergens uit het water vandaan. Het wordt sterker en begint langzaam vervelend te worden, het is niet van deze wereld.  Rincewind kijkt eens in de richting van de poel.  Dan komt er uit het water een verschijning. Het is wel blauw, maar wat het is weten we niet. Catori verandert in een Water Elemental. Ondertussen wordt het geluid wordt steeds luider. We zien nu een mannetje met puntoren. Rincewind komt er achter dat het een Ghost is. De bolletjes en lichtpuntjes aan het plafond beginnen ook raar te schijnen en bewegen. Ze kunnen heel snel vliegen en komen onze kant op, het zijn Will-o-Wisps. De Ghost is ooit een Halfling geweest. Rincewind roept vijf Lillends op. Al heel gauw raakt Rosie door angst bevangen en gaat er vandoor. Dan verschijnen er tussen ons in Black Tentacles, die ons proberen vast te grijpen. Rosie komt na enige tijd weer terug. Als de strijd in ons voordeel begint te vallen verdwijnt de Ghost in de muur. Rincewind geeft de Lillends opdracht om ons allemaal onzichtbaar te maken. Dan komt de Ghost weer tevoorschijn en valt een van de gesummonde Lillands aan. Kort daarna weet Kyrmanath de Ghost te doden.

We doorzoeken de ruimte. We komen erachter dat het water in het poeltje op het eiland doordrengt is van arcanature materie. We doorzoeken nu de aanwezige kisten. Er is niet veel van waarde maar in een ton vinden we een geheime gang waarachter een schuilplaats van de Halfling zit. We vinden een rod of lesser quicken metamagic en de waterklok die Catori ook met haar scrying spreuk zag. Rincewind en Catori onderzoeken de waterklok. Ze weten hem te openen en laten hem leeglopen in de poel. En niet lang daarna vormt de vloeistof zich tot een lange donkerharige mooie vrouw.  Ze zegt: “Dank jullie, dank jullie, ik ben Evindra. Ik heb mijn sjaal nodig.” We zien dat het een Nereid is. Ze vertelt verder: “De Halfling heeft mijn sjaal gestolen. Er zit een onderdeel van mijn essentie in. Ik heb hem nodig. Het is een witte sjaal. De Halfling heeft mij in de waterklok gestopt.” Ze vertelt dat Briar de reden is dat ze hier is. We snappen het niet helemaal. Dan zegt ze: “Het zwaard, hier in de poel. Ik moest het bewaken. Hij is niet meer in de poel. Het zwaard, Briar, van Nyrissa.” We vragen wie Nyrissa is, en ze vertelt: “Ze is de koningin, keizerin, ik weet het niet meer. Ik heb mijn sjaal nodig.” Ze vertelt dat de halfling vermoord is door mannen, en die hebben het zwaard meegenomen. Ze wijst naar de oorbellen en Catori bevestigd dat deze een gift zijn van een Dryad die ze eerder is tegengekomen. De Nereid zegt dat dit een slecht teken is voor de toekomst. We vertellen hoe het symbool van  Pitax eruit ziet. Ze bevestigt dat de mannen dat symbool droegen. We beloven dat we het zwaard en de sjaal gaan zoeken. Als we weer buitenkomen merken we dat de natuurlijke balans zich begint te herstellen. We besluiten om de gevangene te ondervragen. We nemen hem mee naar de Nereid en vragen of ze hem kent, maar nee het is een vreemde voor haar. We ondervragen hem, en hij zegt: “Ik weet niets van een sjaal en een zwaard. Ik ben hier nog maar net.”

We besluiten om nu eerst de nacht door te brengen. En de volgende dag besluit Catori om te gaan scryen op het zwaard en de sjaal. Ze gebruikt Evindra hiervoor. Ze krijgt vooral een signaal vanuit deze plek. Dan merkt ze dat er ergens nog wat is van Evindra, maar dat wordt geblokt. Ze komt niet aan bij de plek waar de sjaal nu moet zijn. Ze beseft dat scryen op het zwaard dus ook geen zin heeft.

Rincewind besluit om met zijn familiar te communiceren naar zijn deity en drie vragen te stellen. Hij vraagt: “Bevindt de sjaal van Evindra zich in de stad Pitax.” Het antwoord is weer kort: “Ja” Als tweede vraagt hij: “Is het zwaard Briar in de stad pitax.” Ook hierop klinkt een: “Ja” Zijn laatste vraag is: “Is de sjaal van Evindra in het bezit van koning Irovetti?” Ook dit wordt beantwoord met een: “Ja.” We vertellen aan Evindra waar de voorwerpen zijn en beloven dat we ze gaan halen.

We teleporteren naar Ellorica. We geven onze gevangene af bij de gevangenis. En dan gaan we naar de speciale cel van Rincewind waar de Wererat heen is geteleporteerd. We vragen aan de bewaker hoe het met de gevangene is. De bewaker heeft er maar heel voorzichtig naar gekeken. We gaan zelf maar kijken. We horen een scherpe stem: “De magier zeker.” Hij weet dat hij geen kant meer op kan en geeft zijn wapens nu af. We laten ons nu zien en we zien de Wererat nu. We vragen zijn naam: “Ik ben Gaetane, meester assassin.” We vertellen hem wat we weten willen. Hij vertelt: “Nu, die Irovetti betaalt goed. En hij had genoeg magiers die mij snel naar de Abbey hebben gezonden. Mijn manschappen vonden het maar eng daar. Irovetti heeft dat verhaal over het superwapen was maar verzonnen om jullie daar te krijgen.” Dan vraagt Rincewind hem of hij wat zinnige informatie kan geven. Hij heeft wel wat informatie over het paleis van wat er allemaal rondloopt, onder andere een paar Oni en nog wat andere vreemde figuren. Rincewind vraagt of hij ons het paleis in kan helpen. Hij vertelt: “Het wordt het paleis van de 100 deuren genoemd. En er zitten veel meer deuren in dat paleis, geheime deuren. Die moet je gebruiken. Ik kan jullie wel naar binnen helpen. Maar dan moet ik het wel na kunnen vertellen.” Rincewind wil nog even overleggen. Kyrmanath weigert te onderhandelen met zo’n slecht figuur en komt nu in conflict met de andere drie.