KM_04_42

Aflevering 42 – 12 gozran 4714

We staan te kijken in de richting waar het kamp van de bandieten moet zijn. Lorelei speurt naar het kamp. Ze ziet achter een van de heuvels, een aantal ronde en een vierkante tent. Er is wat beweging in het kamp, ze ziet een paar wachters rondlopen. Lorelei sluipt voorzichtig richting het kamp, met de bedoeling dat Rincewind ons allemaal er heen kan teleporteren. In het kamp lopen ook nog wat mannen rond, allemaal Barbarians met grote bijlen. Wat aan de zijkant van het kamp is er ook nog een grot. De manschappen in het kamp staan allemaal alert op de uitkijk. Lorelei kruipt verder richting het kamp en Rincewind teleporteert de anderen er heen. Lorelei weet aardig dichtbij te komen. We vallen het kamp binnen. Uit de tenten komen nog een paar Barbarians aangelopen. Heel sterk zijn ze niet, het gevecht is kort. Rincewind vindt nog wat potions op de Barbarians. Lorelei luistert eens en ze hoort uit de vierkante tent: “Is daar iemand, help.” Ze gaat de tent in en ze ziet dat in het midden een kooi staat. Er zitten drie dames in de kooi. Lorelei zegt: “Wie zijn jullie, we komen jullie redden.” De dames zijn verheugd. Lorelei onderzoekt het slot en opent de kooi. Ze vertellen: “Er zijn twee van ons de grot binnen gegaan. Er is iets met ene Armag, die op moet staan.” Rincewind vraagt nog hoeveel Barbarians er moeten zijn. Maar ze hebben wel eens een aantal manschappen gezien, maar hoeveel er zijn weten ze niet. Er moeten nog wel anderen zijn, maar waar. De leider van de Barbarians hebben ze niet gezien.

Rincewind besluit de dames naar Fort Drelev te teleporteren. Rincewind spreekt nog even met Terion, dit zijn Anjana, Galine en Marinda. Zijn dochter, Tamary zit er niet bij en ene Sophelia. Rincewind komt meteen weer terug.
Lorelei controleert de tenten nog maar vindt niet veel bijzonders, hooguit wat voorwerpen ter waarde van 1.500 gp. Dan gaan we richting de grot. Lorelei gaat voorop en we gaan naar binnen. Ze ziet een grotere ruimte verderop. Ze ziet wat licht schijnen. Zie ziet een deur aan de andere kant en ze ziet een standbeeld in een hoek staan en als ze iets verder loopt dan ziet ze ook nog een tweede standbeeld. Ze hoort wat gemurmel uit de ruimte komen. Lorelei loopt naar binnen en ze ziet twee dames staan die in het zwart gekleed zijn, ze hebben een hoed op en hun gezicht is bedekt. Ook ziet ze nog twee wezens verschijnen die er buitenaards uitzien. Verder ziet ze nog een derde standbeeld en er is nog een andere deur. Als we de ruimte instormen horen we nog wat geprevel. De buitenaardse wezens zijn Babau Demons, helemaal rood, ze hebben een long spear in hun hand. Rincewind weet de Demons te laten verdwijnen. Het gevecht met de dames is grillig, maar Catori beëindigd het.
Dan opent Lorelei de achterste deur. Er achter zit een lange gang. We zien vier grote ballen. Verderop zitten treden die omhoog gaan. In de treden zitten gaten die corresponderen met de grootte van de ballen. Op de muren, het plafond en de vloer zitten sporen van magie. Voorlopig zien we niet wat we hier kunnen doen dus gaan we weer de kamer in. Rincewind onderzoekt de dames. Hij vindt twee keen daggers, en een masterwork breastplate, een holy symbol of Gyronna en wat spell components. Lorelei opent nu de andere deur. Er zit een grote ruimte achter met een standbeeld van een Barbarian. Aan de overkant loopt een gang verder door. Lorelei controleert de ruimte en ze vindt een geheime deur. De ruimte is schoon en ze ziet geen sporen. Ze probeert de deur te openen. De deur schuift opzij en ze ziet een gang, maar het is er heel mistig. Catori kijkt eens naar binnen, zij heeft geen last van de mist. Ze loopt naar binnen en ziet een trap omlaag gaan. Ze gaat omlaag en dan ziet ze wat op de muur, het zijn sigils. Catori gaat er uit en Rincewind gaat erin. Maar hij durft niet ver genoeg, hij stuurt een Pony door de gang die even later weer terugkomt. Dan gaat Rincewind verder naar binnen. Hij ontdekt dat het Sigils van namen zijn, oude kampioenen van Armag. Ze kunnen wel eens door hogerhand aangebracht zijn, door Gorum. Hij stuurt de pony verder de gang in. Hij hoort een geluid en dan hoort hij de pony een keer hinneken en dan is het stil.

We gaan dan eerst maar naar de doorgaande gang. Er achter zit een ronde kamer, koepelvormig, met drie zijkamers. In twee van de zijkamers zitten donkere gaten in de vloer. Lorelei stapt de kamer binnen en de vloer begint te wiebelen. Ze valt en glijdt richting een van de gaten en valt er in. Er zitten spikes op de vloer en daar wordt ze door geraakt. Rincewind speurt naar magie, maar dat is hier niet aanwezig. Hij roept wat Lantern Archons op en stuurt die op Lorelei af. Catori vliegt naar binnen. Ze kijkt hoe het met Lorelei is. Er liggen ook beenderen in het gat en er ligt een hand axe in. Ze haalt Lorelei omhoog en pakt de axe. Ze brengt Lorelei terug en kijkt nu in het andere gat en vindt een scroll case. Ze kijkt ook nog in de tegenover liggende ruimte. De wand is een illusie, erachter zit een deur. Catori controleert of de vloer aan deze kant veilig is en Rincewind teleporteert de anderen er heen. Lorelei probeert de deur te openen maar ze faalt. Kyrmanath probeert de deur in te beuken maar ook dat lukt niet. Dan doet Catori een poging om de deur met magie te openen en ze weet de arcane lock spreuk te verwijderen. Zonder die spreuk weet Lorelei de deur redelijk eenvoudig te openen. Erachter zit weer een gang en ook hier is het mistig. Catori gaat naar binnen en laat als whirlwind de mist wegwaaien. De gang gaat de bocht om en erachter zit een ruimte, een soort grot. Er is een afgrondje 30 foot laag. Uit de bodem komen pilaren als een soort stapstenen, verderop loopt de gang verder. Catori vliegt naar de overkant en ziet de gang verder lopen, het is hier weer mistig. Ze ziet verderop twee zijgangen. Ze komt terug en haalt ons op, nadat ze de mist weer heeft weggelazen. Catori gaat nu voor en gaat de rechter gang in, deze gaat weer een bocht om en eindigt in een klein kamertje met eenvoudige spullen. Lorelei gaat kijken en ziet dat er inderdaad niets bijzonders ligt maar het is wel oud. Rincewind gaat ook kijken en ze vinden nog voor 400 gp aan items. Catori gaat nu naar de linker gang en ziet er ook weer een klein kamertje. En ook hier vinden we weer wat voorwerpen ter waarde van 400 gp. Dan gaat Catori de rechtdoor gaande gang in. Er is weer een trap naar beneden. Er zit een muur op het einde. Lorelei onderzoekt de muur en komt er achter dat dit ook weer een illusie is. Erachter zit een deur met een magisch slot, ze krijgt hem niet open. De deur blijft op slot. We gaan weer terug naar de gang met de stenen. Lorelei loopt eens door de ruimte heen en ziet op het einde een muur. Rincewind kijkt eens en komt er achter dat ook deze muur een illusie is. Erachter zit een deur met weer een magisch slot. En ook deze krijgen we niet open. We gaan nu weer naar de gang met de sigils. Catori ruimt de mist op. Er zitten acht sigils aan beide kanten op de muur. De gang loopt verder, hij loopt verderop schuin weg naar links. Dan ziet we een buitenaards wezen staan, een insectachtige Daemon. Het beest valt aan. Het gaat er heftig aan toe en Rincewind gaat neer. Maar na wat flinke rake klappen weet Kyrmanath hem af te maken. Kyrmanath en Catori genezen Rincewind. Het beest is een Derghodaemon.