KM_03_28

Aflevering 28 – 14 lamashan 4712

De valdeuren vallen omlaag, en uit de gaten in het plafond begint water te stromen. Het stromen gaat vrij snel over in storten. Lorelei wordt geraakt door een van de Zombies maar Rincewind, die als enige aan de goede kant van het valhek staat, weet Lorelei weg te teleporteren achter het valhek. Het water stijgt snel. Er valt een Giant Moray Eel door een van de gaten naar beneden, achter Catori. De Zombies zijn nu vrij snel dood. Inmiddels is het water tot op schouderhoogte gestegen. Rincewind krijgt nu heel veel last van zijn watervrees. Hij weet nog snel een paar potions of waterbreathing aan Lorelei te geven en dan vlucht hij vlucht weg voor het water de trap op. Catori haalt de potions op bij Lorelei. Kyrmanath pakt een potion aan en drinkt hem. Catori geeft Cheveyo ook een potion. Lorelei probeert het hek omhoog te trekken maar dat lukt niet en ze zoekt drogere grond op. Kyrmanath doet een poging om in een van de alkoven te zoeken naar iets om het water te stoppen maar ze kan niets vinden en ze gaat op de Giant Moray Eel af. Ze weet de Eel te doden. Kyrmanath gaat nu naar het valhek toe en probeert het omhoog te krijgen en na enige pogingen lukt het. Catori kijkt in het rond of zij iets vindt om het water weg te laten stromen. Ondertussen zijn de gaten inmiddels gesloten en komt er geen water meer bij. Dan sluit Catori de geheime deuren. Ook dat heeft geen resultaat, het water blijft staan. Dan gaan Catori en Cheveyo door het hek en Kyrmanath volgt. Catori verandert weer in een Human en begint met het healen van Cheveyo.

We besluiten om dan maar eerst een paar man naar de andere kant te laten gaan, misschien zit daar een hendel om het water te laten zakken. En anders moeten we de ruimte omschrijven aan Rincewind zodat ook hij zich kan teleporteren met een van zijn spreuken. We vinden geen handel aan de andere kant dus Rincewind moet echt teleporteren. Dat gaat hem goed af en we zijn nu met zijn allen aan de andere kant van de volgelopen ruimte. We komen bij een deur uit. Lorelei onderzoekt de deur en ze opent hem. We komen in een grote ruimte en we zien dat de vloer is gelegd met een patroon van tegels in verschillende kleuren leisteen. Er staan twee pilaren in de ruimte die er uit zien als demonen. Aan de wand hangen schilderijen voorstellende wezens met dieren hoofden die langs een rivier lopen. Er staan rechts twee altaren met schaduwachtige figuren erbij met daartussen een deur waarop een kronkelende rivier staat afgebeeld. En links staat een altaar met een simpel olielampje. Aan de overkant is nog een deur.
Rincewind roept weer een Pony op die door de ruimte loopt, de Pony kan veilig door de ruimte lopen. Catori gaat dan naar binnen en doorzoekt de ruimte. Ze ziet het stenen altaartje. Dan kijkt ze eens bij de andere altaren. Ze ziet dat de altaren van kwarts zijn gemaakt. Ze ziet het beeld van een figuur dat vanaf de grond is opgetrokken met het altaar eraan vast. Het altaar is gemaakt in de vorm van een boot en er is een plateautje waarop ook een olielamp staat met een drinkbeker. Rincewind controleert op magie, en vindt dat bij het altaar. Het is een soort necromantie. Dan controleert Rincewind de altaren nog eens en ook de pilaren. De figuren waaruit de altaren zijn opgetrokken stellen Charon voor, één van de vier Horsemen of the Apocalypse, duidelijk evil. Voor de rest kan hij er niets uithalen. Kyrmanath vindt dat de altaren met de beelden gesloopt moeten worden. Ze slaat op de altaren in. Helaas lukt dit niet. De lampjes bij de altaren van Charon bevatten olie en in de drinkbekers zit bloed van ongeveer een week oud. Kyrmanath gooit de olie in de bekers en dan gooit ze het geheel op de grond. Na wat aandringen van Catori, probeert Kyrmanath samen met Cheveyo de beelden om te trekken. We gooien er een touw omheen en trekken er aan en na twee pogingen valt het eerste beeld om, en even later gaat ook het tweede beeld. Dan opent Lorelei de deur aan de overkant. We zien een gang die in een boog terug loopt. We lopen omhoog een trap op en komen bij een gesloten deur. Lorelei onderzoekt de deur, ze luistert een en hoort niet veel en ze opent de deur.

We zien een ruimte met alkoven, een soort graftombes. En in het midden staan twee grote pilaren. Aan de overkant is nog een deur. Kyrmanath roept een detect evil op, maar ze vindt geen spoor van evil. Catori kijkt nog eens de ruimte in, ze ziet niets bijzonders dus ze vliegt door de ruimte heen. Dan komt er van achter een pilaar een Soul Eater aan die zich meteen op Catori stort. En even later komt er een tweede Soul Eater aan. Een van de Soul Eaters weet Catori flink te raken. Maar na een kort gevecht zijn ze er niet meer. Catori gebruikt een lesser restauration om zichzelf te genezen. Dan geneest Kyrmanath Lorelei. We doorzoeken de ruimte. Tussen de alkoven vinden we nog een deur. Maar verder vinden we niets in deze ruimte.

We open de deur aan de andere kant. We zien een klein gangetje met verderop een weer deur. Lorelei onderzoekt de deur en ze opent hem. Hierachter zit een kleine zaal. De muren van deze zaal zijn bedekt met gips en er staan oude schilderingen van Cyclops op. En aan de achterzijde zit nog een deur. Lorelei controleert ook deze deur en opent hem. We komen nu bij een kamer waarin een stenen bankje staat. Er liggen wat stenen en metalen voorwerpen op. Ook staat er een standbeeld van een eenogige Humanoid met zijn borst vooruit. Achter het standbeeld vindt Lorelei een geheime deur. Rincewind vindt een spoor van magie achter de deur. Kyrmanath probeert de deur open te schoppen maar dat lukt niet. Lorelei morrelt aan het beeld, ook dat helpt niet. Dan probeert Kyrmanath het nog eens maar ook dit is een vergeefse poging. Rincewind komt er achter dat het een arcane slot is. Catori vermoedt dat magie de deur op slot houdt en Rincewind komt er achter dat het een mage lock spreuk is. Catori weet de deur met haar magie te openen.