KM_02_20

Aflevering 20 – 15 gozran 4712

Lorelei kijkt eens in de toren, ze ziet een hoop troep liggen. Maar ze heeft nog niet gekeken of Lorelei en Kyrnamath worden aangevallen door Will-O’-Wisp’s die meteen weer verdwijnen. En even later verschijnen ze weer en vallen weer aan. Rincewind heeft twee Archons opgeroepen die meteen beginnen met genezen. Het is een nare strijd, daar de Wisp’s constant verdwijnen. Maar Rincewind weet er een te besmeuren. En dan duurt het niet lang meer totdat Lorelei de laatste Wisp doodt.

De ene Archon controleert de toren op evil, maar er hangt geen evil aura in de toren. Lorelei kijkt nog eens in de toren. De toren is 40 feet hoog en hij is cilindrisch en hij is heel oud. Verder ziet ze niets speciaals. Ze gaat naar binnen en bemerkt dat er geen trap naar boven is, als die er ooit geweest is. We doorzoeken de toren. We vinden in een hoek een plaquette met een tekst erop. Rincewind kijkt er eens naar, het is een oude taal: oud Aklo. Rincewind probeert de tekst met moeite ontcijferen. Hij kent geen oud Aklo maar hij herkent wel wat tekens. Het heeft iets met gebeden te maken met een of andere god, maar meer weet hij ook niet. Hij kan het verder niet lezen. Catori probeert het ook nog eens maar ook zij kan het niet lezen. In een andere hoek vinden we een magische dagger. Het is een Human bane dagger, de dagger is echter niet evil. Lorelei zoekt nog eens verder en onderzoekt de buitenkant van de toren, Rincewind helpt mee, maar ze vinden niets speciaals. Kyrmanath klopt eens op de muren maar ook dat heeft geen resultaat. Lorelei besluit om omhoog te klimmen. Ze komt zonder problemen op de rand en klimt er op. Ze onderzoekt de rand maar ook hier vindt ze niets. Ze gaat dan weer omlaag. Rincewind maakt de plaquette los en we nemen hem mee. Rincewind spreekt weer zijn waterwalk uit en we gaan weer het water over. En we brengen op het land de nacht door.

We gaan naar het westen op zoek naar de grot waarover Jubilost Narthropple vertelde, er moet een magical beest, een Hodag, zitten. Na twee dagen reizen komen we bij de grot. We zien de grot als we in de buurt komen. Helaas weten we weinig over een Hodag, maar Rincewind weet toch nog wat. Ze laten weinig sporen achter, hun staart wist meteen de sporen uit, Het is een soort kruising tussen een Porcupine, een Crocodile en een Bear en hij heeft messcherpe tanden. We gaan naar de grot en vinden een drek hoop die duidelijk door iets of iemand gemaakt is. Het stinkt hier verschrikkelijk. Het beest wat hier woont is niet erg schoon. Lorelei ziet allemaal half opgevreten beesten en ook wat Humans en er liggen veel botten in de grot. Er zijn geen sporen van evil of magie te vinden. Lorelei gooit een knakstaaf naar binnen. Ze hoort wat gegrom vanuit de grot. Dan stormt de Hodag naar buiten. We vallen aan op het beest. Kyrmanath wordt een paar keer gemeen gebeten. En na een kort gevecht weet Catori de Hodag af te maken door het oproepen van bliksem. We gaan nu eerst de grot onderzoeken. We zien nogmaals de vele botten liggen en half opgegeten beesten en Humans op de grond. We vinden in de grot een masterwork great axe, een magisch armor en een wand, een wand of shatter. Kyrmanath besluit om de Hodag van zijn vlees te ontdoen, ze vindt in de Hodag nog een keen spear. Ze gebruikt haar liquid ice om het vlees te conserveren en stopt het in haar backpack.

We besluiten om terug te gaan naar Ellorica, het is vier dagen reizen. Als we op de laatste dag net het bos uitrijden zien we dat er verderop nog een stukje bos ligt. Dat is erg vreemd dat heeft er nooit gestaan. Lorelei rijdt er op af en ze wordt het bos ingetrokken door een Shambling Mound. Ze wordt stevig gegrepen. We beginnen nu allemaal op de Shambling Mound in te slaan. Lorelei weet zich na enige pogingen lost te rukken. En dan weet Kyrmanath met een paar flinke hakken het beest te slopen. Kyrmanath snijdt wat strengen af van de Shambling Mound en neemt deze ook mee, je weet maar nooit wat je er nog van kan bereiden. In de Shambling Mound vinden we een stuk barnsteen ter waarde van 3.200 gp.

We gaan verder naar Ellorica. Als we de stad binnenkomen worden we aangesproken door Oleg. Hij zegt: “Anderhalve dag nadat jullie vertrokken zijn is er een bericht gekomen van de Swordlords.” Hij overhandigt een bericht. En hij wijst richting een stapel voorraden die bij de Rince staan ter waarde van 15 BP. Hij vertelt verder: “Svetlana is nog niet teruggekomen van haar diplomatieke missie. En dit hebben we van de Swordlords gekregen.” We lezen het bericht wat afkomstig is van Jamandi Aldori, een van de Swordlords van Restov.

Catori heeft wel eens van Varnhold gehoord en Rincewind ook. Ten tijde dat Rincewind het charter heeft gekregen is er ook een missie gestuurd naar de Nomen Heights. Maegar Varn is met een groep huurlingen de Nomen Heights ingegaan, een heuvelachtig gebied met wat bergen. En ze hebben een stad gesticht: Varnhold.

We krijgen ook een kaart uitgereikt. Restov staat er op aangegeven. Van Restov loopt er een weg naar het westen naar een klein dorpje, Nivakta’s Crossing en daar ligt de crossing. Naast de weg loopt ook nog een rivier. De weg loopt door naar het westen en komt bij een fort en daarna loopt de weg door naar Ellorica. Bij Nivakta’s Crossing gaat er een weg naar het zuiden die naar Varnhold gaat. Ten westen van Varnhold, in de bergen ligt een doorgang, de Varnhold Pass met een kleine uitkijktoren.

De volgende dag wordt er weer aandacht aan de stad besteed. We zien dat de Elgarena al bijna klaar is. We krijgen een phylactery of faithfulness en een potion, die we meteen weer verkopen. Kyrmanath besluit om de functie van grand diplomat van Svetlana over te nemen. En Loy Rezbin wordt benoemd als magister. We claimen weer land en breiden het wegennet uit naar het fort van de Stag Lord. Tevens besluiten we om een garrison te bouwen. Het is voor de rest rustig in Ellorica. We verkopen wat items. We besluiten om de masterwork battle axe aan Targ Ironhelm te geven, hij is er heel blij mee. En we verdelen het geld. Zo komen we weer een week in Ellorica door.