KM_06_74

Aflevering 74 – 24 pharast 4715

We zijn weer terug in Ellorica en we horen van Kesten dat de tempel van Erastil, die in het bos staat, is belegerd door een heleboel kleine plant wezentjes. Deze wezentjes begonnen aan iedereen en alles te knagen. Hij heeft geprobeerd om ons te bereiken, maar dat lukte niet. Uiteindelijk heeft het leger de wezentjes verslagen, maar het kostte wel wat manschappen. Loy Resbin is er nog met zijn vrouw Latricia.
Rincewind laat dan zijn gedachten de vrije loop en weet dan te bedenken dat door middel van een spreuk er een soort zeppelin boven Ellorica komt te hangen met een Rincewind symbool, die magic missiles kan afschieten. En hij bedenkt ook een spreuk waardoor hij positiever gezien wordt door de bevolking.

We bezoeken de tempel en we ontmoeten Loy en Latricia. Loy vertelt ons dat ze nu bezig zijn om de boel op te ruimen. Het zijn allemaal Mandragora’s. De acolieten van de tempel hadden een sending gestuurd naar Jhod. En die heeft Kesten ingelicht en er is een leger heen gestuurd. Maar nu wordt alles opgeruimd en de schade hersteld. Er heerst nog wel zo’n arcanature aura. We gaan op onderzoek en zien een scheve holle boom, hier moet een portal zijn. We slopen de boom en de portal is gesloten. We vertellen aan Loy waar ze vermoedelijk vandaan zijn gekomen. We proberen te achterhalen wanneer dit is voorgevallen, maar we kunnen het niet precies inschatten of het gebeurde toen wij in de first world met de zwarte Dragon aan het vechten waren. Catori pakt haar zwaard en die vindt nog wel wat energie, maar veel kan hij er niet uithalen. Rincewind vraagt aan Loy of hij heeft gezien waarop ze gefocust waren. Maar dat heeft Loy niet kunnen ontdekken, ze waren er ineens. En een aanval was het ook niet direct. Ze renden hier en daar heen en grepen om hun heen. Rincewind en Catori bestuderen het fenomeen eens. Ze vinden wat van Nyrissa hierin en vinden dat de portal geopend en gesloten is. Ze moeten gearriveerd zijn voordat de plane neerstortte.

We besluiten dat we weer terug moeten naar de tuin. Loy vraagt nog of hij nog wat moet uitzoeken. Maar hij kan beter de boel op ruimen er is niets meer te zien, maar hij moet wel de portal in de gaten houden.

Na een paar dagen in Ellorica te hebben doorgebracht om ons goud te spenderen teleporteren we terug naar de tuin. We komen aan in de buurt van de toren tussen alle standbeelden. Catori gaat een stukje vliegen om te kijken of de bomen nog steeds met haar mee groeien. Ze komt nu echter boven het bomendek uit. Ze kan het niet helemaal plaatsen waar we zitten, maar ze ziet wel de bergen, en ook ze ziet het kasteel. En ze ziet het kerkhof. Ze vraagt aan het zwaard of die wat kan vertellen over de drie locaties die we nog niet bezocht hebben. Ze vraagt waar we nu zijn. Hij zegt dat zijn vorige verblijfplaats ver naar het zuidoosten is, bij de gekke koning. De andere plekken zijn voor hem onbekend terrein. Het vreemde scheve huis kent hij wel maar de betekenis weet hij niet. Hij voelt de energie die hij heeft gekregen van de Frost Giant, die een volgeling van Nyrissa was. De poel met de wormen, is van een schimmig figuur, een magier, een Wriggling man, helemaal opgebouwd uit wormen. En in het zwarte gebouw woont een Trol, ook een aanhanger van Nyrissa. Catori gaat weer omlaag. Rincewind en Catori vinden dat we wel eerst de overige plekken moeten veiligstellen. Het zwaard zegt nog dat hij aardig bijgeladen is voor het geval dat we Nyrissa ontmoeten. Ook dat de kans groot is dat als hij Nyrissa raakt, hij ook volledig opgeladen zal zijn.

We gaan als eerste naar het vreemde scheve gebouw, het is een half uurtje lopen erheen. We komen uit een dicht begroeid bos, en we zien een huis, dat lijkt te bestaan uit een heleboel huizen. En geen enkele hoek lijkt recht alsof het verboden is. We zien nog wat rook uit de schoorsteentjes komen en er zijn vele doornen en lianen in de tuin. Rosie loopt naar de deur en klopt aan. Er gebeurt niets. Ze kijkt eens naar de deur, hij is los. Ze opent de deur en kijkt naar binnen. Het is een rommelzooitje binnen. Ze ziet vele plantenbakken, maar de planten groeien er uit. Er staat een ketel op het vuur. Ook lijkt het alsof er een boom in het huis groeit. Catori maakt zich klein en gaat naar binnen. Ze gaat door het huis heen, ze ziet een tweede en derde haardvuur waarop ook een ketel staat. Het lijkt alsof dit al een tijdje brandt. Ze kijkt verder maar vindt niemand in het huis. Rincewind denkt eens na en komt ook uit op een Heks, er worden hier vele potions gebrouwen. Er hebben hier in dit huis meerdere mensen gewoond. Ook Catori trekt deze conclusie, maar het lijkt dat de mensen een paar dagen geleden zijn vertrokken. Rincewind kijkt eens naar de gevonden voetsporen, deze zijn van een vrouw. In de ketels koken vreemde vloeistoffen. Het huisje moet twee dagen geleden verlaten zijn. Catori kijkt eens welke kant de sporen opgaan. Die blijven echter in en om het huis lopen. We besluiten dan maar om naar het zuiden te gaan, naar de poel met wormen. Met een kwartiertje komen we er aan. Het stinkt hier, er staan een paar bomen die in de poel groeien, en in de poel zitten vele wormen. Rosie roept de Wriggling man. Maar ook hier blijft het stil. We lopen richting de poel. De wormen lijken wel grote Purple Worms, maar het lijkt dat ze dood zijn. Rincewind stuurt zijn mage hand erop af en geeft een Wurm een tik, maar er komt geen beweging in. Rosie zegt dat ze misschien naar onze wereld zijn net als de Mandroga’s maar Kyrmanath verbetert haar, die waren al vertrokken voordat de plane was neergestort. Catori wil weer met het zwaard overleggen. Maar veel krijgt ze niet te weten. Er is hier geen Fey energie. We gaan dan maar naar het huis van de Trol. Met een half uurtje komen we bij het huis aan dat op een open plek staat. De open plek is verlicht met een groenachtig gaslicht. We zien een huis, meer een kooi in de vorm van een bijennest. Rincewind en Catori kijken eens door het huis heen en ze zien oranje zwarte wezens liggen, maar die lijken dood. Er hangen hier lichte aura’s van necromancy. We gaan dichterbij en Rincewind gebruikt zijn mage hand weer. De wezens worden aangeraakt maar bewegen niet.

We gaan dan maar naar het kasteel. We besluiten om de kortste weg te nemen. We vliegen er heen. We komen bij het kasteel aan. We lopen het laatste stukje erheen, het ziet er verlaten uit. Het lijkt wel wat op het huis van de heks. Maar dan een kasteel met allemaal verschillende hoeken erin. Het lijkt wel alsof het in verschillende tijden gemaakt is. Briar zegt: “Daar is het, het huis op de rand van tijd.” Het kasteel staat in het midden van een meer, met een lange loopbrug erheen. Het meer is vermoedelijk wel diep. We gaan de brug over en dan horen we een grote plons in het water en er komt een groot nachtmerrieachtig, Dragonachtig wezen met twee koppen uit het meer. Hij heeft geen vleugels, maar hij vliegt toch. Het is een Tarn Linnorm. Het is wederom een stevig gevecht waar flinke klappen worden uitgedeeld maar dan doodt Kyrmanath hem. We kijken of hij wat items bij zich heeft. Ondertussen snijdt Kyrmanath weer wat hompen vlees uit het beest. We vinden een staff of transmutation, een simpele wand en een headband of vast intelligence.